Persatuan Kebajikan Hal Ehwal Wanita Islam

Persatuan Kebajikan Hal Ehwal Wanita Islam

13 Ogos, 2011

Pelancaran Program Kitar Semula Sisa Minyak Masak Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ma’ahad Hamidiah, Kajang Sempena Toyota Eco Youth Challenge, 2011

8 Ogos 2011 - Pelancaran Program Kitar Semula Sisa Minyak Masak kali ini adalah hasil usahasama HELWANI Ampang dan Fakulti Kejuruteraan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Program atas inisiatif sekumpulan pelajar sekolah, yang menggelar diri mereka ‘Sa-te Green Rangers’ beserta beberapa orang guru, adalah sempena pemilihan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ma’ahad Hamidiah di dalam pertandingan Toyota Eco Youth Challenge, 2011 anjuran Toyota. Ini merupakan langkah awal pihak Universiti Kebangsaan Malaysia bagi mengutip dan membeli sisa minyak masak daripada sumber-sumber seperti komuniti-komuniti, restoran-restoran, medan-medan selera, kantin-kantin dan pasar-pasar malam di sekitar Kajang dan Bangi untuk menjayakan projek penghasilan bio-diesel mereka.
Gimik pelancaran program kitar semula sisa minyak masak

Program Kitar Semula Sisa Minyak Masak ini juga merupakan yang pertama kali dilancarkan di dalam kawasan Hulu Langat dan ia melibatkan bukan sahaja warga sekolah, malahan komuniti taman perumahan berhampiran. Pada program ini, taklimat kesedaran telah disampaikan oleh Yang Berbahagia Professor Madya Dr. Zahira Yaakob dari ‘Department of Chemical & Process Engineering’, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Semoga program yang serupa dapat dilancarkan di lain-lain komuniti di dalam kawasan Hulu Langat.

Masa  : 7.20 pagi
Lokasi : Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ma’ahad Hamidiah, Kajang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan